Zakup ciągnika rolniczego: jaki ciągnik rolniczy wybrać? Na co zwrócić szczególną uwagę? Fabrycznie nowy czy używany? Wielu rolników zadaje sobie te pytania. Nowy ciągnik to bardzo duży wydatek, ale będzie służył nam przez lata. Używany ciągnik trzeba się liczyć z usterkami i awariami. Jaki ciągnik zatem wybrać?
Jaki ciągnik wybrać?
Rolnicy często podchodzą problematycznie do decyzji zakupowych. Zakup ciągnika rolniczego to rzeczywiście duża inwestycja, którą trzeba dokładnie przemyśleć. Każdy rolnik musi sam wziąć pod uwagę kluczowe czynniki techniczne oraz funkcjonalne. Dodatkowo musi wziąć pod uwagę kwestie związane z profilem swojej działalności. Rolników, którzy kupili używany ciągnik rolniczy i tych, którzy postawili na całkowicie nowy, jest mniej więcej tyle samo. Kupując używany ciągnik rolniczy rolnik powinien kierować się zasadą ograniczonego zaufania do poprzedniego właściciela. Rolnik musi zdawać sobie sprawę, że ciągnik prędzej czy później odmówi nam posłuszeństwa. Ciągnik może się psuć. Będzie trzeba dokładać do interesu. Podczas wykonywania pracy ma to znaczenie, ponieważ ważne jest, żeby nie zepsuł nam się w najmniej odpowiednim momencie.
Używany ciągnik niesie za sobą pewne ryzyko. Warto zatem przemyśleć i sprawdzić ofertę części i podzespołów. Ile będą nas kosztować poszczególne części jeśli dojdzie do awarii. A prędzej, czy później dojdzie. Oglądając używany ciągnik przed jego zakupem, musimy umieć rozróżnić jego podzespoły ulegające normalnemu zużyciu. Zwróć uwagę na stan opon, to może nam dużo powiedzieć poprzednim właścicielu i sposobie użytkowania ciągnika. Ciągnik rolniczy to maszyna przydatna do pracy, i jak o każdą maszynę trzeba o niego również dbać.
Stan silnika i pierścieni – ważna sprawa
W wielu przypadkach kondycja silnika zależy od stanu pierścieni tłokowych. Jako nowi użytkownicy nie zawsze znamy dokładną historię użytkowania maszyny w tym wymiany oleju. A licznik niekoniecznie działa tak jak powinien działać. Nie możemy zakładać z przekonaniem, że poprzedni właściciel dokładnie serwisował ciągnik. Raczej podejdźmy do tego sceptycznie. Zwróćmy uwagę jak zapala oraz jak działa silnik. Wtedy sami przekonamy się czy jest jakiś problem czy wszystko jest w porządku. Szybkim i praktycznym testem jest odkręcenie w czasie pracy rozgrzanego silnika korka wlewu oleju i sprawdzenie, czy nie ma przedmuchów do misy korbowej. Głównym objawem jest zapach spalin i sadza, która wydobywa się spod korka wlewu.
Sprzęgło i chłodnica w ciągniku używanym
Większość ciągników rolniczych posiada suche sprzęgło jedno lub dwu tarczowe. Niezależnie od tego, ile jest tarcz są one wymienne. Wiadome jest, że one także się zużywają po pewnym czasie i trzeba je wymienić. Na rynku dostępne są także tarcze ceramiczne. Stosuje się je najczęściej w nowych, fabrycznych ciągnikach. Raczej nie powinno się ich wymieniać w ciągnikach rolniczych starszej generacji. Zwykły materiał tarczy sprzęgła jest materiałem ściernym i oczywiste jest, że podlega on zużyciu przy tarciu o koło zamachowe i tarcze docisku. Jeśli wykonany zostanie z materiałów lepszych jakościowo, to nie będzie się tak szybko zużywał.
W starszych modelach ciągników stosuje się sprzęgło łapkowe. Są to najczęściej trzy dźwigienki, których prawidłowa regulacja ma wpływ na działanie całego podzespołu. Nie jest to nic trudnego, dlatego mechanicy dobrze sobie radzą z ich regulacją. W większości ciągników można samodzielnie nasmarować łożysko sprzęgła. Należy o tym pamiętać, ponieważ podczas pracy dźwigni sprzęgła naciskają na łożysko i powodują tarcie. Ważna jest też skrzynia sprzęgłowa. Trzeba sprawdzić czy nie wydostaje się z niej olej, ponieważ może to świadczyć o awarii. Trzeba sprawdzić dokładnie co to jest za olej. Jeśli olej silnikowy to mógł uszkodzić się tylny uszczelniacz wału. Jeśli olej przekładniowy to może to dotyczyć skrzyni biegów.
Chłodnica w ciągniku rolniczym jest bardzo ważnym elementem. Jeśli pracuje prawidłowo to ma odprowadzać ciepło. Ale jeśli będzie brudna to niestety może dojść do poważnych problemów. Trzeba uważać podczas mycia, ponieważ jeśli chłodnica zostanie zalana wodą może dojść do zakamienienia, a co za tym idzie chłodnica nie będzie oddawać ciepła tak jak powinna. Spowoduje to także przegrzanie silnika.
Instalacja elektryczna w ciągniku
Jeśli zamierzasz kupić używany ciągnik, musisz zwrócić uwagę na stan instalacji elektrycznej. Niektóre rzeczy można zauważyć od razu, tak jak stan silnika, akumulatorów czy rozrusznika. Musisz mieć świadomość, że ciągnik jest używany i na pewno poprzedni właściciel o niego dbał, ale nigdy nie mamy pewności na sto procent. Czasami pewne czynniki mają wpływ na jakość instalacji. Może na to wpływać deszcz, słońce, zwierzęta czy jeszcze inne czynniki zewnętrzne. Niewłaściwe użytkowanie czy nie dbanie odpowiednio o maszynę może spowodować poważne problemy. Wiele podzespołów jest bardzo delikatnych. Przewody czy czujniki p pewnym czasie powoli tracą zdolność właściwego przewodzenia prądu. Dlatego ważne jest ich sprawdzanie, wymienianie i serwisowanie.