Co lepsze sitodruk czy sublimacja: prowadzisz własne przedsiębiorstwo i chcesz wykonać gadżety firmowe z wybranym przez siebie wzorem? Nie ma w tym nic trudnego, wystarczy, że odpowiednio przygotujesz plik do druku oraz wybierzesz metodę i drukarnię, która podejmie się wykonania tego zadania. Bluza z nadrukiem firmowym, to coś co może wyróżnić pracowników Twojego przedsiębiorstwa i sprawić, że będą wyglądać bardziej profesjonalnie. Jaką metodę druku wybrać? W jaki sposób zaprojektować wzór i przygotować plik? Na jakich materiałach najlepiej stosować sitodruk, a gdzie lepiej sprawdzi się sublimacja? Tego wszystkiego dowiesz się czytając poniższy artykuł.
Sublimacja a sitodruk
Sublimacja to metoda druku, do której wykorzystywane są specjalne prasy, a barwniki, których używa się podczas wykonywania tej techniki, bardzo mocno łączą się z włóknami – co zapewnia nie tylko dużą trwałość, ale także odporność na różnego rodzaju działania, np. czyszczenie. Najczęściej stosuje się ją do nanoszenia wzorów na tkaninach poliestrowych – wtedy nadruk niczym nie odróżnia się od powierzchni materiału.
Czym więc charakteryzuje się sitodruk? Metody tej używa się najczęściej do nanoszenia nadruków na dużych powierzchni lub przedmiotach trójwymiarowych, takich jak np. pudełka, kubki, parasolki itp. Dzięki tej technice nadruk można wykonać na: kartonie, folii, drewnie, metalu, plastiku oraz różnego rodzaju tkaninach – dlatego bez problemu wykonasz przy jej pomocy np. kubek z nadrukiem.
Do czego wykorzystywana jest sublimacja?
Sublimacja jest metodą, która wymaga z reguły zastosowania odpowiedniego materiału, aby wydruki były wyraźne i w stu procentach oddawały wszelkie detale zaprojektowanego wzoru. Materiał, którego powinno się używać w tej technice powinien zawierać w sobie jak największą ilość poliestru. Sublimacja na poliestrze to najlepszy wybór, aby uzyskać naprawdę spektakularne efekty. Odpowiednio wykonany nadruk sublimacyjny nie będzie się bowiem odróżniał od materiału strukturą – oznacza to, że będzie wyglądał tak, jakby był na tkaninie od zawsze. Wzory będą wyglądały dobrze również na materiałach z niższą zawartością poliestru – np. 50%. W druku sublimacyjnym, oprócz rodzaju tkaniny, liczy się także jej kolor. Kolorowe nadruki najlepiej zaprezentują się na jasnych tkaninach, gdyż barwnik będzie w stanie lepiej wchłonąć się w ich włókna. Cechą charakterystyczną druku sublimacyjnego jest to, że bardzo dokładnie odwzorowuje wszelkie przejścia kolorystyczne i zmiany odcieni. Właściwość ta powoduje, że stworzony wzór w żadnym stopniu nie traci swoich wartości artystycznych i wizualnych. Drukowanie przy pomocy sublimacji ma jednak swoją wadę – jeżeli wzór ma w sobie wiele kolorów, to niestety nie przyjmie się on dobrze na kolorowym materiale. Barwne podłoże może bowiem spowodować zmieszanie się barwników – w wyniku czego uzyskane efekty mogą nie być zadowalające. Nie oznacza to jednak, że wzór musi być naniesiony koniecznie na jasną tkaninę. Jeżeli chcesz wybrać kolorowe podłoże to Twój wzór powinien być ciemny – najlepiej czarny, brązowy lub granatowy.
A jak samemu przygotować wzór, który zostanie umieszczony na wybranych przez nas przedmiotach? Stworzenie znaku, który zostanie umieszczony np. na bluzie firmowej z logo to bardzo prosta rzecz, z którą poradzą sobie nawet początkujący. Do tego celu przyda Ci się odpowiedni program graficzny – możesz pobrać bezpłatną aplikację z Internetu lub skorzystać z programów dostępnych w przeglądarkach online. Jeżeli pierwszy raz spotykasz się z pracą w programie graficznym, to z pewnością będziesz musiał spędzić trochę czasu nad tym, aby opanować wszystkie dostępne opcję i nauczyć się z nich korzystać. Jeżeli jednak boisz się, że sobie nie poradzisz możesz skorzystać z usług profesjonalnego grafika, który wykona projekt Twojego logo za Ciebie. Pamiętaj także, aby odpowiednio sformatować plik zanim wyślesz go druku – tj. zadbać o czcionki, marginesy, spady oraz format, tak aby nadruk był jak najlepszej jakości.
Gdzie i jak stosuje się sitodruk?
Czy chcesz mieć swój własny kubek z nadrukiem producenta lub odzież z własnym logo? O ile przy nanoszeniu nadruków na ubrania lepiej sprawdzi się metoda sublimacji, o tyle na przedmiotach trójwymiarowych lepiej jest zastosować sitodruk. Jeżeli posiadasz już zaprojektowany wzór, to wystarczy, że odpowiednio go sformatujesz i prześlesz do wybranej drukarni – która zajmie się całym procesem. Przed wysłaniem pliku do drukarni nie zapomnij sprawdzić takich parametrów, jak: rozdzielczość, spady, marginesy i format. Jeżeli plik zostanie odpowiednio przygotowany, wysłany i zaakceptowany przez drukarnię, to wówczas rozpoczyna się proces nanoszenia wzoru na wybrane przedmioty – mogą być one dostarczone bezpośrednio przez Ciebie, jednak są także takie firmy, które w ofercie mają bazowe produkty, na które można nanieść swój wzór. Po naniesieniu wzorów i utrwaleniu ich produkty są już gotowe do odbioru. Możesz już cieszyć się gotowymi wyrobami i rozdysponować je wśród pracowników lub klientów Twojego przedsiębiorstwa.