Zajmujesz się rękodziełem i chcesz zacząć sprzedawać swoje produkty? A może masz w głowie inny plan dotyczący otworzenia niewielkiego sklepu? Początki mogą być trudne, zwłaszcza kiedy nie posiadasz kapitału, który możesz przeznaczyć na wynajem lokalu. W takiej sytuacji dobrym rozwiązaniem będzie otworzenie sklepu internetowego, którego koszty są o wiele niższe niż te związane z otwarciem punktu stacjonarnego. Dodatkowo dzięki takiej formie sklepu jesteś w stanie dotrzeć do większej ilości klientów – gdyż nie masz ograniczeń związanych z lokalizacją. Jak samodzielnie założyć sklep internetowy: od czego zacząć? Jak stworzyć własny sklep internetowy od zera? Na co należy zwrócić uwagę? Odpowiedzi na te, i inne nurtujące Cię pytania, poznasz po przeczytaniu poniższego artykułu.
Analiza rynku i wybór produktu
Zanim przystąpisz do prac związanych z zakładaniem własnego sklepu, najpierw dokładnie zbadaj rynek i przeanalizuj jakich produktów potrzebują klienci. Może okazać się bowiem, że produkt, który zamierzasz sprzedawać nie będzie opłacalnym biznesem i poniesiesz jedynie straty. Staraj się dostosować do nisz rynkowych – chociaż nie jest to łatwe, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, kiedy mamy pełno sklepów oferujących różnego rodzaju produkty po bardzo atrakcyjnych cenach. Kiedy jednak znajdziesz już produkt, który chcesz sprzedawać i wiesz, że znajdzie sią na niego zapotrzebowanie, to możesz przechodzić do dalszych kroków. W pierwszej kolejności ustal nazwę sklepu – musi być ona chwytliwa i łatwa do zapamiętania – tak, aby klienci mogli w łatwy sposób przekazywać sobie informacje o niej. Kiedy będziesz już w posiadaniu pomysłu na produkt oraz wymyślisz idealną nazwę możesz przejść do następnego etapu – jakim jest stworzenie strony. Początkujący użytkownicy, których ograniczają środki finansowe, zazwyczaj korzystają z gotowych platform – na których za niewielką opłatą mogą założyć własny sklep.
Wybór platformy i projekt strony
Sklep internetowy można założyć poprzez zbudowanie własnej strony – do tego celu najczęściej potrzebne jest zatrudnienie informatyka, który to za nas wykona. Czynność ta wiąże się jednak z dodatkowymi, często nie małymi, kosztami. Co zrobić kiedy nie mamy funduszy na takie działanie i chcemy otworzyć swój własny sklep internetowy samodzielnie? Czy to w ogóle możliwe? Oczywiście, że tak. Kiedy nie posiadasz dużego kapitału początkowego to najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z platform oferujących założenie sklepu internetowego. Tego typu platformy z reguły zajmują się także projektowaniem stron – dzięki czemu nie będziesz musiał zatrudniać grafików, aby Twój sklep stał się przyjaznym miejscem dla klientów. Otworzenie sklepu za pomocą platformy internetowej odbywa się zazwyczaj w kilku prostych krokach – z czego każdy jest dokładnie opisany. Każdy, kto miał chociaż trochę styczności z Internetem poradzi sobie z tym bez problemu.
Dostawa i płatności
Bardzo ważne jest także, aby dostosować metody płatności oraz sposób dostawy do potrzeb naszych klientów. Bardzo dużo osób ceni sobie obecnie dostawy do punktów odbioru, gdyż wygodnie jest z nich odebrać paczkę w dowolnym momencie. Jeżeli nie dasz klientom takiej możliwości, to istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że zrezygnują z zakupu na rzecz innego sklepu internetowego – który taką właśnie opcję posiad. Klient lubi mieć wybór, dlatego też istotne jest dodanie co najmniej kilku form płatności, takich jak np.: BLIK, PayPal, karta płatnicza, przelew czy też zapłata gotówką przy odbiorze. Jeżeli nie dostosujesz się do wymagań konsumentów i nie zapewnisz im wyboru w obu tych aspektach, to możesz stracić duże grono klientów – którzy byli potencjalnie zainteresowani kupnem Twoich produktów. Takie właśnie kwestie, które mogłyby wydawać się najmniej istotne, są bardzo ważne z punktu widzenia odbiorcy. Zakładając własny sklep internetowy musisz postawić się po stronie nabywcy i zastanowić się, czego Ty sam oczekiwałbyś od dobrego sklepu internetowego.
Reklama dźwignią handlu
Samo założenie sklepu internetowego, i wystawienie w nim nawet najlepszych produktów, wcale nie gwarantuje sukcesu. Jednym z najważniejszych aspektów jest reklama. To ona powoduje, że konsumenci dowiadują się o naszym sklepie, to dzięki niej informujemy klientów o tym, jakie produkty mogą u nas zakupić. Jak zrobić dobrą reklamę? Otóż nie jest to wcale takie trudne, jak mogłoby się wydawać. Jeżeli posiadasz konta w mediach społecznościowych, które cieszą się dużym zainteresowaniem to możesz umieścić w nich link do swojego sklepu lub dodać post, w którym zachęcisz do zakupu Twoich produktów. Możesz również zainwestować w kampanię reklamową np. na Facebooku lub Instagramie. Jak zrobić dobrą reklamę? Konsumenci zwracają uwagę przede wszystkim na chwytliwe hasła lub modne w obecnym okresie działania i slogany. Aby Twoja reklama miała siłę przebicia musisz zapoznać się z obecnymi trendami – zwłaszcza tymi panującymi wśród młodych ludzi, bo to oni w głównej mierze są odbiorcami reklam internetowych, i dostosować swoje hasło reklamowe do nich.