Sposoby na łączenie kontenerów na statku
Transport

Sposoby na łączenie kontenerów na statku

Sposoby na łączenie kontenerów na statku. Kontenery stanowią ważną część całego transportu, który odbywa się na świecie. Świetnie nadaje się on do długodystansowego dostarczania towarów, a jednocześnie jest to powiązane z niskimi kosztami. Oprócz tego jest to optymalne rozwiązanie w przypadku przewozu przez wiele krajów. Dodatkowo nie ma w tym przypadku żadnego problemu z tym, żeby transportować nawet produkty o ogromnych gabarytach oraz wadze. Największą wadą jest jednak wolne tempo, w którym odbywa się cały proces.

Same kontenery są jednak często pomijanym, a jednym z najważniejszych elementów całego tego systemu. Z kolei ich nieprawidłowe ułożenie na statku może doprowadzić do zniszczenia produktów. Z tego powodu opracowano cały system zasad, które służą do tego, żeby cały proces był efektywny oraz bezpieczny. Właśnie łączenie kontenerów będzie głównym tematem tego artykułu. Rozdzielimy to na dwa przypadki tzn. mocowanie poziome oraz pionowe. W jaki sposób przeprowadza się łączenie kontenerów morskich, żeby było to najskuteczniejsze

Poziome łączenie kontenerów

kontenery-morskie-sprzedazIstnieją dwie najważniejsze metody, które stosowane są w przypadku łączenia poziomego kontenerów. Jednym z nich jest łączenie za pomocą łączników mostkowych. Całość jednak rozpoczyna się od tego, że kontenery mają specjalne rygle oraz drążki. To one właśnie wspomagają mocowanie, ale jednak najważniejszymi elementami są specjalnie przystosowane naroża. Całość występuje w przypadku obydwóch kontenerów. Ostatecznie stosuje się łączniki mostkowe. Bridge fitting polega na zastosowaniu specjalnych śrub. Mocowanie wykonane w taki sposób jest trwałe i ostatecznie prowadzi do utrzymania bezpieczeństwa całej takiej złożonej konstrukcji. Istnieje również drugi sposób mocowania. Odbywa się za pomocą łączników skrętnych. Obecnie jest to najpopularniejsze rozwiązanie. Służy ono do tzw. mocowania indywidualnego. Dodatkowo wszystko musi być odpowiednio zaryglowane i sprzęgnięte. Oczywiście całość stanowi system złożony z kontenerów, które będą poruszać się względem siebie jedynie w dopuszczalnych granicach. Domy mieszkalne z kontenerów mogą być później łączone również w podobny sposób, chociaż w takiej sytuacji istnieje więcej wariantów mocowania.

Zobacz koniecznie:

Pionowe łączenia kontenerów

kontener-morskiJuż wcześniej wspomniano, ze łączenie musi również przebiegać w kierunku pionowym. Tylko to może sprawić, że transportowa żegluga morska jest dopuszczalna. Warto wiedzieć, że istnieje wymóg prawny, że na każdym kontenerze można bezpiecznie ułożyć osiem kolejnych (oczywiście pionowo). W taki sposób zagwarantowane są parametry wytrzymałościowe. Oczywiście wszystko nie leży luźno, ponieważ stanowiłoby to zagrożenie dla samego statku, ale również dla przewożonych towarów. Na szczęście pionowe łączenie jest trwałe i całkowicie bezpieczne. W dodatku jest dopasowane do wagi poszczególnych kontenerów. Stosuje się do tego twistlocki. W przypadku pustych kontenerów wystarczające jest wykorzystanie tych urządzeń w wersji manualnej, gdzie ręcznie trzeba przekręcić specjalną rączkę. Ogólnie twistlocki mają zapewnić trwałe połączenie. Jest to spięcie, które gwarantuje bezpieczeństwo. W przypadku większych ciężarów konieczne już jest zastosowanie twistlocków półautomatycznych. W przypadku najcięższych kontenerów konieczne już jest zastosowanie twistlocków automatyczne.

Sprawdź także:

Pozostałe aspekty mocowania kontenerów

kontenery-morskieSamo łączenie nie jest jeszcze gwarancją sukcesu. Konieczne jest spełnienie całego szeregu wymogów prawnych. Cena kontenerów budowlanych jest stosunkowo niska i to również sprawia, że są one tak powszechnie stosowane. Trudno jednak opanować tak dużą ilość stalowych prostopadłościanów. Istnieje cały zbiór zasad, które usprawniają bezpieczny transport. Niektóre z nich są bardzo intuicyjne jak np. to, że w przypadku układania jeden na drugim, cięższy jest ustawiany na dole. Oprócz tego najcięższe są ustawiane na środku kontenerowców, podczas gdy te lżejsze są ustawiane bliżej burty. Oczywiście same kontenery również muszą spełniać dużo wymogów prawnych, żeby móc wytrzymać nawet w trudnych warunkach. Samo łączenie również jest określone przez prawo, więc nie występują sytuacje, że w każdym porcie będzie się to odbywało w inny sposób. Wszystko jest objęte prawem międzynarodowym. Oprócz tego również same kontenery muszą być unormowane. Ich trwałość jest sprawdzana choćby poprzez potraktowanie ich odpowiednim ciśnieniem. Sprawdzana jest również szczelność całego systemu. Producent kontenerów magazynowych musi więc zadbać o to, żeby stworzony przez jego towar przeszedł wszystkie testy.

Podsumowanie, czyli jak łączone są kontenery?

kontenery-morskie-uzywanePrzede wszystkim należy oddzielić łączenie poziome od pionowego. To pierwsze odbywa się za pomocą łączników mostkowych lub łączników skrętnych. Pierwsze odbywa się za pomocą śrub, a drugie przy zastosowaniu odpowiednio napiętych stalowych lin. Kontenery trzeba układać na sobie, żeby móc transportować znacznie większą ilość towarów, a jednocześnie obniżać koszty całego przewozu. Wszystko musi odbywać się zgodnie z międzynarodowym prawem. Z tego powodu wszystkie kontenery mają pewne zbliżone do siebie właściwości.

Możesz również polubić…